Hyppää sisältöön
Kaksi kasvatus- ja ohjausalan opiskelijaa ja opettaja nojaavat aitaan ja hymyilevät.
Kuvassa opiskelija Aino Hellsten, opettaja Sannamari Holappa sekä opiskelija Elliida Väisänen.

Tarinoita KAOsta: VOO-malli avaa väyliä varhaiskasvatuksen vastuulliseen kehittämiseen

Kainuun ammattiopiston (KAO) kasvatus- ja ohjausalan perustutkintoon johtavassa lastenohjaajakoulutuksessa on jo muutaman vuoden ajan ollut käytössä innovatiivinen VOO-malli (vastuuta otat oppimalla), joka yhdistää teoriaa ja käytäntöä täysin uudella tavalla. Idea VOO-mallista saatiin ammattiopistolle Jedusta (Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä). Kuntayhtymässä VOO-mallia oli toteutettu erillisen hankkeen kautta ja idea mallista tuli Alankomaista, jossa sen toteutus oli jo pitkälle edennyttä ja laajaa.

KAOssa mallia kokeiltiin ensimmäisen kerran vuonna 2015 hoitotyössä Oikopolku työura -hankkeen kautta. Varhaiskasvatuksen puolella mallia lähdettiin kokeilemaan ensimmäisen kerran vuonna 2016 ja sitä ovat vetäneet ja vieneet eteenpäin kasvatus- ja ohjausalan opettajat Sannamari Holappa ja Soili Saxholm.

VOO-mallissa opiskelijat työskentelevät työssäoppimispaikalla tiiminä ottaen vastuun tietystä sovitusta kokonaisuudesta, kuten aamuvuoron työtehtävistä. He suunnittelevat ja jakavat työtehtävät itsenäisesti sekä toteuttavat suunnitelmansa yhdessä. Opiskelijat pyrkivät myös ratkaisemaan itsenäisesti eteen tulevia haasteita. He saavat kuitenkin tarvittaessa ohjausta työpaikkaohjaajalta.

-Työpaikkaohjaaja toimii mentorina pysytellen taka-alalla ja puuttuen toimintaan vain tarvittaessa, vastaten kuitenkin varhaiskasvatuksen turvallisuudesta. Mallin tavoitteena on, että opiskelijat oppivat tekemään kaikki samat työtehtävät kuin varhaiskasvatuksen ammattilaiset, alusta loppuun asti, Holappa täydentää.

Kaksi opiskelijaa istuu keinuhevosten selässä ja yksi seisoo vieressä ja hymyilee.
Kuvassa vasemmalta Milla Moilanen, Elliida Väisänen ja Aino Hellsten.

Käytännönläheistä oppimista ja aitoja kohtaamisia

KAOlla VOO-mallin alkuperäinen tavoite on ollut oppimisen parantaminen ja erilaisten kokonaisuuksien hallitseminen. VOO-mallissa korostuu erityisesti opiskelijan osallistaminen, itseohjautuvuuteen kasvaminen ja teoriaosaamisen hyödyntäminen käytännön työssä.

-Kun vastaus ei tule valmiina, opiskelijat joutuvat miettimään sitä, mikä olisi paras ratkaisu eri tilanteissa. Näin he pääsevät hyödyntämään oppimaansa sekä motivoituvat hankkimaan lisää tietoa. Lisäksi kun opiskelijat tekevät tiimiparina töitä, he saavat tukea toisiltaan ja ehkä uskaltavat paremmin myös näyttää tietämättömyytensä opiskelukaverille ja tuumata asioita yhteisesti. Myös ammatti-identiteetti kasvaa huimasti, Holappa toteaa.

Yhteistyö KAOn ja Kajaanin varhaiskasvatuksessa on ollut mutkatonta ja antoisaa. VOO-mallia on hyödynnetty jo muutamassa päiväkodissa, kuten Tapiolassa ja Lilliputissa. VOO-mallissa ovat olleet mukana myös Seminaarin ja Kätönlahden päiväkodit, jotka ovat käyttäneet sitä jo vuodesta 2016. Lilliputin päiväkoti on ollut taas hyödyntänyt mallia alusta saakka ja yhteistyö KAOn kanssa on ollut aktiivista.

-Olemme yhdessä Lilliputin kanssa tukeneet hyvillä pedagogisilla keskusteluilla opiskelijoiden VOO-mallin toteutumista. Koen, että työyhteisöjen myönteinen suhtautuminen opiskelijoiden oppimistilanteisiin on vaikuttanut merkittävästi siihen, että VOO-malli on onnistunut, Holappa arvioi.

Päiväkodeissa, joissa VOO-mallia käytetään, varhaiskasvatuksen työpaikkaohjaajat on perehdytetty mallin ohjaamiseen ohjaavien opettajien kautta. Opettajat käyvät päiväkodeissa perehdyttämässä opiskelijoita ja työntekijöitä ennen koulutussopimuksen alkamista.

-VOO-malli on otettu vastaan innostuneesti. Työntekijät ovat kokeneet mallin käytön opiskelijoita rohkaisevana, työelämään siirtymistä tukevana ja työpaikalle sopivana ratkaisuna. Työpaikoilta on tullutkin toive, että opiskelijat voisivat jatkossakin toteuttaa koulutussopimusjaksoaan VOO-mallilla, Holappa iloitsee.

VOO-mallin mukainen työskentely on ollut mukavaa ja erilaista

Opiskelijoiden näkökulmasta VOO-malli tarjoaa monipuolisia oppimiskokemuksia. Lastenohjaajiksi opiskelevat Milla Moilanen, Veera Junkkari, Elliida Väisänen ja Aino Hellsten pitävät mallin käytännönläheisyyttä tärkeänä. He ovat kokeneet VOO-mallin hyvänä oppimisen kannalta. Opiskelijat voivat yhdessä suunnitella ja toteuttaa pedagogista toimintaa lapsiryhmässä ja harjoitella samalla yhdessä tiimityötaitoja.

– VOO-mallin mukainen työskentely on ollut mukavaa ja erilaista. Olemme työparin kanssa voineet jakaa työtehtäviä sekä omaa osaamista ja ajatuksia. Tämä on ollut erittäin tärkeää. Työ varhaiskasvatuksessa on tiimityötä, Hellsten perustelee.

– Se on avannut vielä paremmin sitä, miten tärkeää tiimityö oikeasti on. Jos tuntuu siltä, että jokin ei suju, voi aina pyytää apua, eikä tarvitse selvitä yksin. On tärkeää kertoa jokaiselle työntekijälle, mitä päivän aikana tapahtuu, jotta arki on sujuvaa, Väisänen lisää.

VOO-malli on saanut paljon kiitosta opiskelijoilta ja yhteistyökumppaneilta. Tulevaisuudessa mallia pyritään laajentamaan ja kehittämään entisestään. KAOn VOO-malli ei vain kouluta tulevaisuuden varhaiskasvatuksen osaajia, vaan se myös muokkaa koko alaa paremmaksi.

– Mallin avulla on helpompi jakaa tietoa ja erilaisia asioita työyhteisön kanssa. Suunnitelmien toteuttamisen jakaminen työparina ja työyhteisön kanssa on helpompaa, Junkkari toteaa.

– Malli on antanut itselleni varmuutta, kun voin jakaa asiat ja ajatukset työparin kanssa, Moilanen päättää.