Arviointia tehdään ammatillisessa koulutuksessa useissa eri tilanteissa. Arviointi on
- palautteen antamista osaamisen kehittymisestä
- osaamisen arviointia näytössä.
Ammatillisessa koulutuksessa osaaminen arviointi tehdään työelämälähtöisesti ja yhteiseen arviointikriteeristöön verraten. Osaamisen arviointiin liittyviä käytäntöjä ohjaa osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma.
Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana
Opiskelijan osaamista arvioivalla tulee olla ammattitaito ja osaaminen arvioitavaan tutkinnon. Lisäksi työpaikkaohjaajan tulee olla perehtynyt osaamisen arviointiin ja arvioimansa tutkinnon tai koulutuksen perusteisiin.
Työpaikkaohjaaja ei saa tehdä arviointia esteellisenä. Hän arvioi esteellisyyttään hallintolain 27–29 pykäliä soveltaen. Arvioija ja arvioitava eivät voi olla sukulaisuussuhteessa.
Opettajat perehdyttävät työpaikkaohjaajat arviointitehtävään opiskelijan työelämässä tapahtuvaan oppimiseen liittyvän jakson alkaessa.
Työpaikkaohjaajakoulutuksessa uusi työpaikkaohjaaja saa hyvät perustiedot ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ohjaamisesta ja arvioinnista. Lisätietoja työpaikkaohjaajakoulutuksesta.
Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma
Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma kokoaa arviointiin liittyvät toimintatavat ja ohjeet. Kainuun ammattiopiston osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma on julkaistu ePerusteet-palvelussa.
Koulutuksen toteuttamissuunnitelmasta löytyvät tutkintokohtaisesti tarkemmat tiedot osaamisen arviointiin tutkinnon osittain. Näitä tietoja opiskelija tarvitsee osaamisen osoittamista suunnitellessaan ja arvioijat tehdessään arviointia.
Työpaikkaohjaajille ja opiskelijoille on omat oppaat osaamisen arviointiin:
Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma sisältää:
- henkilökohtaistaminen
- osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
- tutkinnon osan opetus ja ohjaus
- opintojen tuen toteuttaminen
- näyttöjen suunnittelu ja arviointi
- valmistuminen